Jaa artikkeli

Kela tarjoaa uuden­laista asiakas­palvelua

Elämässä.fissä kerrotaan, miten pikkupaikkakunnalla asuvan Kyösti Koivuniemen Kela-asiat hoituvat etäpalvelun avulla. Jurvan yhteispalvelupisteen Sointu Mäki-Marttunen avaa Koivuniemelle kuvayhteyden Kelaan.
Kuva: Mikko Lehtimäki

Kelan asiakaspalvelua kehitettiin vuoden 2017 aikana entistä monipuolisemmaksi. Hyvä asiakaspalvelu tarkoittaa asiakkaan elämäntilanteen kokonaisvaltaista ymmärtämistä. Kelassa pyritään entistä enemmän siihen, että asiakkaan asioita voidaan tarvittaessa hoitaa ennakoivasti.

Kelan palvelujen saavutettavuus ei enää riipu Kelan palvelupisteverkosta. Verkkoasiointia kehittämällä on pystytty vapauttamaan aikaa henkilökohtaista palvelua tarvitsevien asiakkaiden asioiden hoitamiseen.

Asiakas voi saada henkilökohtaista palvelua puhelimessa ja entistä useammin myös etäpalveluna. Myös ajanvarauspalvelusta on hyviä kokemuksia, ja sen rooli korostuu tilanteissa, joissa asiakas tarvitsee henkilökohtaista palvelua. Ajanvarauspalvelu siirtyy yhä enemmän palvelupisteistä puhelimeen ja etäpalveluun.

Kelan työntekijät on koulutettu ymmärtämään asiakkaan elämäntilanne kokonaisvaltaisesti Jaa Twitterissä

Kelan työntekijät on koulutettu ymmärtämään asiakkaan elämäntilanne kokonaisvaltaisesti. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että asiakkaan tuen tarve ja oikeus etuuksiin selvitetään. Erityisen tärkeää on huolehtia siitä, että asiakkaalle kuuluvat etuudet tunnistetaan ja hänelle tarjotaan niitä.

Parhaimmillaan Kela ottaa ennakoiden yhteyttä asiakkaaseen.




Download pdf FI